سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تاملی در یک فرهنگ

بسم الله

یک موضوع و کمی تامل!!

پیش نوشتار: امسال عید تقارن های قشنگی دارد و در واقع چندین عید دینی و ملی با هم همزمان شدند و این خود بسیار جای تبریکات وافر دارد. تقارن میلاد نبی اعظم (ص) و فرزند بزرگوارشان و محیی سنت و دینشان امام جعفر صادق (ع) و ایام آغاز امامت حضرت حجت (روحی فداه) با عید باستانی و ملی ما ایرانیان و تقارن همهی این اعیاد فرخنده با بهار و رستاخیز طبیعت ترکیب بسیار زیبایی را رقم زده است فتبارک الله احسن الخالقین... این موارد همه جای پرداختن زیادی دارد اما به هر وبلاگ و سایتی که سر بزنید در این خصوص مطلب دارد لذا ما به موضوع دیگری می پردازیم بدون مناسبت!

              تاکیدات دین مبین اسلام در نص قرآن کریم و سیره و بیانات معصومین و در راس آنها پیامبر عظیم الشان اسلام در خصوص ازدواج جوانان بیش از هر چیز نشان از تطابق و منشاء واحد تشریع و تکوین این موضوع می دهد. از سویی در وجود انسان( جسم و روح) اعم از زن و مرد نیاز را بعنوان یک شرط کمال تعبیه شده و از سویی شارع مقدس و اولیاء دین خدابر آن تاکید کرده اند. چه زیباست این تناسب که در دل خود خرفها دارد و اولین آنها شهادت بر خقانیت این آیین مقدس است.تناسب فطرت و خلقت با فرامین ودستورات دینی!

         چندی پیش با دوستی که از نیکان روزگار است صحبت می کردم و به دلیل پیش دستی وی در امر ازدواج در این خصوص و ملزومات آن سخن می گفتیم و در واقع مشورت می گرفتیم. نکته ای را در جواب این سوال که برای دانشجویی با موقعیت شغلی و تحصیلی مشخص که ترس از دین خود و نیاز به همراه و همدل دارد چگونه ممکن است ؟ گفت: من همینطور بودم و هرچه در روایات اسلامی گشتم جایی ندیدم که مسائل مالی و دغدغه ی دنیا دلیل شود که سنت رسول الله به تاخیر افتد. من احساس نیاز کردم و از حضرت زهرا(س) خواستم و ایشان پاسخ دادو بقیه راه را توکل کردم و الحمدلله الان زندگی خوبی دارم و راضی ام.(بعدا اندیشیدم دیدم این پاسخ از عمق ایمان آن بنده ی خوب خدا برآمده) آری و من یتوکل علی الله فهو حسبه! خدا او را بس است. معضل بسیاری از جوانان در جامعه ی ما هم در حال حاضر همین است. بسیاری از انحرافات اخلاقی به گواه جامعه شناسان و متخصصان امور دینی در بالا رفتن بیش از حد سن ازدواج ریشه دارد. و صد البته مقدمه ی اینکه بخواهیم شرایطرا تسهیل کنیم و فرهنگ را به حالت اسلامی و اصیل برگردانیم که جوانان زود تر ازدواج کنند این است که افراد به بلوغ فکری و اجتماعی لازم هم برسند و بی شک بدون تامین این مقدمه پرداختن به متن موضوع خود موجب مشکلات زیاد بعدی خواهد شد. البته این بلوغ فکری هم گاه دچار سوء برداشت یا برداشتهای مختلف (همان هرمنوتیک خودمان) می شود و در جای خودش به آن خواهیم پرداخت.

         آیت الله مکارم شیرازی این عالم بزرگوار و درد آشنای جوانان که از چند دهه ی پیش تل کنون بخش عمده ی وقت گرانقدر خود را صرف جوانان و چالشهای آنان کرده است راه حلی هوشمندانه برای جوانان در این قضیه داده اند و به نظر می رسد عمل به این راه حل مشکلات زیادی را مرتفع می کند.

         ایشان گفته اند با توجه به شیوع این موضوعات و عوامل تحریک کننده, خانواده ها جوانان خود را به عقد هم درآورند و پسر و دختر چند سال هرکدام در منزل پدری خودش بماند اما با همسر خود هم رابطه دارد و به شکل همین ایامی که به نامزدی و عقد معروف است بمانند تا زمانی که شرایط ازدواج فراهم گردد به این ترتیب نیاز جوان به این مصاحبت ال حدود زیادی پاسخ داده می شود و پدر و مادر هم از عدم انحراف اخلاقی فرزندانشان مطمئن می شوند و این اطمینان باعث آرامش روحی فرزندان و خانواده می شود. حال دختر دوسال بیشتر در منزل پدری بماند یقینا فوایدش در مقابل مشکلاتش بسیار بیشتر است. البته توصیه ی ایشان مورد استفاده ی خانواده های مومن و متعهد قرار خواهد گرفت و یا خانواده های غیر مذهبی که در قید و بند حفظ فرزندانشان از مشکلات روحی و جسمی و سلامت اخلاقی آنها هستند.

       در هر صورت کاش خانواده ها این توصیه را جدی بگیرند و در واقع بهتر است بگوییم کاش نیاز ها و زوایای مختلف روحی فرزندان خود را بشناسند و خیرخواهی ذاتی خود را به فعلیت حکیمانه برسانند.

ادامه مطلب که پرداختن به ملزومات و مقدمات است را بزودی آپ می کنم انشالله..

 پس نوشتار: این مطلب هیچ مناسبت زمانی ندارد و لطفا دوستان دنبال ارتباط آن نگردند!!! گفتم لطفا دیگه